Marketing afiliacyjny, stanowiący innowacyjną dziedzinę e-commerce doczekał się dużego zainteresowania, a nawet dotacji z funduszy Unii Europejskiej. Czym są programy partnerskie, a czym sieci afiliacyjne? Jak wybrać odpowiedni program, na co zwracać szczególną uwagę? Poniżej prezentujemy także zestawienie największych i najpopularniejszych programów partnerskich, wraz z ich zaletami i wadami, wskazanymi przez internautów.

Czym są programy i sieci afiliacyjne?

Właściwie każdy internauta może przystąpić do elektronicznego biznesu opartego na działaniu programów partnerskich, wpisując się tym samym w tzw. marketing afiliacyjny, zwanym też performance marketingiem albo reklamą efektywnościową. Jest to rodzaj promocji towaru lub usługi w Internecie, za pośrednictwem partnerów, którzy wyświetlają reklamę usługodawcy na swoich serwisach internetowych. Siecią afiliacyjną możemy natomiast nazwać programy partnerskie, zarządzane przez specjalnych brokerów- pośredników między reklamodawcami, a afiliantami, tj. partnerami.

Marketing afiliacyjny opiera się więc na współpracy kilku stron biznesowych. Coraz częściej, ta forma działalności organizowana jest właśnie przez agencje, tworzące sieci afiliacyjne i zarządzające nimi w oparciu o platformy TradeTracker czy Tradedoubler. Taki podmiot nazwiemy providerem, od anglojęzycznej nazwy- affiliate service provider. Zarządca naliczać będzie kliknięcia w reklamę, wyświetlenia jej, czy też sfinalizowane akcje, zarówno partnerów, jak i zleceniodawców.

Naliczanie opłaty za publikowanie reklamy niezależnie od powierzchni, którą reklama zajmuje, czy samych odsłon, ale na podstawie konkretnych działań userów, czyli liczbie pozyskanych internautów. Tak rozpatrywany marketing afiliacyjny, może być uznany nie tyle za sam sposób działań marketingowych w przestrzeni wirtualnej, ale bardziej za swoisty układ zatrudniania marketingowców i rozliczania ich. Najbardziej motywującym czynnikiem w takim modelu, jest bez wątpienia prowizja- to ona jest nagrodą za sprawne przekierowywanie odwiedzających dany serwis na docelową stronę z reklamą zleceniodawcy.

To oni właśnie powierzają reklamę swego produktu czy usługi grupie partnerów, definiują -przewidywane za skuteczną pracę – prowizje. Reklamodawca dostarcza sieci afiliacyjnej rozwiązań graficznych dla swoich reklam, bądź rozdysponowuje linki dla reklam tekstowych. Partner, czyli afiliant/wydawca, jako posiadacz witryny, w której umieszczona jest reklama zleceniodawcy, dostaje wynagrodzenie wprost proporcjonalne do skuteczności generowania ruchu na stronie reklamodawcy (linki zamieszczone na stronie aflilianta prowadzą na stronę z reklamą).

Marketing afiliacyjny zakłada więc, że zarobki partnera zależą od aktywności klienta- internauty odwiedzającego stronę afilianta, na której znajduje się banner lub reklama tekstowa. Za aktywność, reklamodawca może uznać zarówno samo kliknięcie, wyświetlenie reklamy przez internautę, albo bardziej zaawansowane działania z jego strony, jak choćby uzupełnienie formularza, wypełnienie ankiety i tym podobne.